Vrijheid aan het front: Nijmegen na 20 september

Met het veroveren van de verkeersbrug op de avond RAN_F66800van 20 september was de strijd rond de Waalbrug nog niet voorbij. Mede door het vastlopen van operatie Market Garden bij Arnhem bleven de Waalbrug en de Nijmeegse spoorbrug essentieel voor de verbinding met de fronttroepen in de Betuwe. De Duitsers daarentegen slaagden er niet in de bruggen weer te veroveren en ondernamen tot begin 1945 vele pogingen om de door de Geallieerden zwaar verdedigde bruggen te vernietigen.

deutschebomben_sc500exOp 25 september lukte het een Duits jachtvliegtuig om met een bom van 500kg op de noordelijk oprit een gat in het wegdek te slaan. Drie dagen later viel de Duitse luchtmacht opnieuw aan waarbij onbemande vliegtuigen, vol met explosieven zonder succes werden ingezet. Diezelfde avond gingen twee groepen kikvorsmannen stroomopwaarts te water met drijvende mijnen. Zij hadden succes; een groep bereikte de zuidelijke pijler van de verkeersbrug en wist daar de mijn tot ontploffing te brengen. De tweede groep dreef naar de spoorbrug en liet in de ochtendBeeldbank_176650_bruggen van de 29e de lading exploderen bij de pijler. In de verkeersbrug werd een gat geslagen wat snel kon worden gedicht met een noodbrug. De middelste boog van de spoorbrug kwam na de explosie terecht in de Waal.

Naast de bijna dagelijkse beschietingen en bombardementen werd in november nog een aanval tegen de bruggen uitgevoerd met Biber mini-onderzeeërs. Zij kwamen niet langs de netten die dwars over de rivier gespannen waren waardoor deze poging op niets uit liep. Tot in het voorjaar van 1945 bleef Nijmegen frontstad waarbij onder de bevolking nog veel slachtoffers vielen in de bevrijde stad.

Rheinmuseum_Emmerich_Biber_tekeningRheinmuseum_Emmerich_Biber_dec44_tewaterlating

 

Source unknown

Rheinland_museum_Emmerich_LvM